روز شمار تاریخ خودی .....
شعر ، ادبیات ، طنز ، انتقادی و اجتماعی ، داستان های کوتاه و آموزنده ، متن ترانه ها ..... Poetry ، Lyrics of Songs ، Literature ، Irony ، The Community ، Critical & Social

دو شنبه 30 خرداد 1390
ن :

روز شمار تاریخ خودی .....

سلامی دوباره .....

30 خرداد ماه 1307 ش.

اساسنامة بانك ملّي ايران

شرح سند: اساسنامة بانك ملّي ايران در 27 ماده تنظيم شده و حاوي مطالبي چون تأسيس اين بانك به صورت شركت سهامي، اختيار آن در داشتن شعب در داخل و خارج از كشور، سرماية اولية بانك، تعيين مضمون و شكل سهام توسط هيئت نظار و هيئت مديرة بانك، ضرورت ثبت سهام توسط دفتري كه در بانك باز ميشود، وظايف بانك، اركان رسمي بانك متشكل از هيئت مديره، هيئت نظار و مجمع عمومي صاحبان سهام، نحوة انتصاب و وظايف آنها، بيلان و مواد مخصوصه است. همچنين سه قانون با عناوين قانون اجازة تأسيس بانك ملّي ايران براي پيشرفت امر تجارت، فلاحت و صناعت و زراعت در 15 ماده، قانون اجازة استخدام متخصص بانك از اتباع مملكت سويس يا آلمان براي مدت سه سال با يك ماده و دو تبصره و قانون هشت هزار تومان اعتبار اضافي جهت حقوق متخصص بانك ملّي با يك مادة واحده به اين اساسنامه الصاق شده است.
شمارة سند: 240002436
تاريخ سند: 30/3/1307 ش.
تصاوير مرتبط: 1- 2- 3- 4- 5- 6- 7- 8- 9- 10- 11- 12- 13-14 -15- 16
تشکیل بانک به شکل جدید، نخستین بار در سال 1285 ش. ( 1324 ق.) ده سال قبل از به وجود آمدن بانک شاهی از سوی حاج محمد حسن امین دارالضرب، یکی از صرافان بزرگ تهران، به مظفرالدین شاه قاجار پیشنهاد شد. متاسفانه این پیشنهاد با دخالتهای بیگانگان و عوامل آنان جامة عمل نپوشید و به جای آن بانک شاهی در ایران تأسيس شد. پس از استقرار مشروطیت هنگامی که دولت از مجلس شورای ملی اجازة استقراض خارجی خواست، احساسات ملی که از وامهای گذشته و رفتار بانکهای بیگانه جریحهدار شده بود، به هیجان آمد و نمایندگان مردم به منظور قطع نفوذ سیاسی و اقتصادی بانکهای مذکور و در ترمیم وضع مالی خزانه ضمن مخالفت با استقراض خارجی تاسیس بانک ملی را خواستار شدند. نمایندگان پس از شور و پیگیری در روز نهم آذر ماه همان سال با تأسیس بانکی که بتواند برای کشور سود داشته و با سپردههای مردم به نفع کشور و مردم کار کند، موافقت کردند. خبر تشکیل بانک ملی با استقبال ملت روبرو شد .اما تغییرات ناگهانی در اوضاع سیاسی و انعقاد قرارداد 1907 م. بین دولتهای روسیه و انگلیس و تقسیم ایران و نیز آغاز جنگ جهانی اول و ورود نیروهای اشغالگر به ایران، تمام کوششها و تلاشهای تشکیل بانک ملی را نقش بر آب کرد و این آرزوی بزرگ مردم، سالها به تعویق افتاد .پس از پایان جنگ جهانی اول و خروج اشغالگران از ایران، سرانجام قانون تأسیس بانک ملی ایران در جلسة مورخ چهاردهم اردیبهشت 1306 به تصویب مجلس رسید و اساسنامة بانک در چهاردهم تیر ماه 1307 مورد تصویب کمیسیون مالیه مجلس قرار گرفت و در روز سه شنبه بيستم شهریور 1307 بانک ملی ایران در تهران رسماً کار خود را آغازکرد. اولین مدیر عامل بانک ملی ايران، دکتر کورت لنیدن بلات و معاون او فوگل به همراه 70 نفر کارشناس از کشور آلمان به ایران آمدند. بر حسب اساسنامة بانک، بانک ملی ایران به صورت یک شرکت سهامی دارای شخصیت حقوقی شناخته شد و تابع قوانین تجاری تلقی گردید. سرمایه اولیه بانک 20 میلیون ریال بود که فقط 8 میلیون آن را دولت پرداخت كرد.

30 خرداد ماه 1313ش.

بخشنامة دعوت از دانش آموزان براي مشاهدة آونگ آويخته شده در دانشكدة معقول و منقول

عنوان سند: بخشنامة دعوت از دانش آموزان براي مشاهدة آونگ آويخته شده در دانشكدة معقول و منقول
شرح سند: در اين سند، ضمن اشاره به ساخت آونگي توسط ميرزا غلامحسين خان رهنما به منظور اثبات حركت زمين، از عموم و به ويژه دانش آموزان دعوت شده كه براي تماشاي آن به دانشكدة معقول و منقول (مدرسة سپسالار) مراجعه كنند.
شمارة سند: 297010905
تاريخ سند: 30/3/1313ش.
تصويرهاي مرتبط: 1،

30 خرداد ماه 1325 ش.

مصوبة تبديل بخش كازرون به شهرستان

شرح سند: مصوبة تبديل بخش كازرون به شهرستان
شماره سند: 11555 - 113015
تاريخ سند: 30 خرداد ماه 1325 ش.
تصاوير مرتبط:1


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دل درد غروب و آدرس deldardeghoroob.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.