روز شمار تاریخ خودی .....
شعر ، ادبیات ، طنز ، انتقادی و اجتماعی ، داستان های کوتاه و آموزنده ، متن ترانه ها ..... Poetry ، Lyrics of Songs ، Literature ، Irony ، The Community ، Critical & Social

سه شنبه 31 خرداد 1390
ن :

روز شمار تاریخ خودی .....

سلامی دوباره .....

 

31 خرداد ماه 1310ش.

گزارش خسارات وارده به صادرات ايران در مرزهاي ايران و افغانستان به علت اجراي قانون تعهد اسعار خارجي در مقابل صادرات

عنوان سند: گزارش خسارات وارده به صادرات ايران در مرزهاي ايران و افغانستان به علت اجراي قانون تعهد اسعار خارجي در مقابل صادرات
شرح سند: در اين گزارش ايالت خراسان ضمن اشاره به روابط تجاري ايران و افغانستان و اينكه افغانها اسعار خارجي ندارند، اجراي قانون تعهد اسعار خارجي در مقابل صادرات را عامل وارد شدن خسارت به اقتصاد منطقه و كاهش عايدات دفتر گمرك كاريز و آواز دانسته و خواهان آزاد گذاشتن صادرات به افغانستان و آزادي ورود گوسفند از افغانستان براي حل مشكل و پيشرفت امور اقتصادي منطقه شده است.
شمارة سند: 240006378
تاريخ سند: 31/3/1310ش 

 

31 خرداد ماه 1314 ش.

اعلام رأي اعتماد مجلس شوراي ملّي به كابينة محمد علي فروغي

شرح سند: اعلام رأي اعتماد مجلس شوراي ملّي به كابينة محمد علي فروغي
شمارة سند: 41 - 124001
تاريخ سند: 31 خرداد ماه 1314 ش

اسامي اعضاي كابينة فروغي در خرداد 1314 ش. وزرايي كه در جلسه 27 خرداد ماه به وسيله آقاي فروغي به مجلس معرفي شدند عبارت بودند از: آقاي محمود جم (وزير داخله)، آقاي علياكبر داور (وزير ماليه)، آقاي علي منصور (وزير طرق)، آقاي باقر كاظمي (وزير امور خارجه)، آقاي محسن صدر (وزير عدليه)، آقاينظامالدين حكمت (وزير پست و تلگراف)، آقاي علياصغر حكمت (وزير معارف)، آقاي سرلشكر نخجوان (كفيل وزارت جنگ). مجلس شوراي ملّي در دورة دهم قانونگذاري و در 31 خرداد ماه رأي خود را مبني بر دادن رأي اعتماد به كابينة فروغي اعلام كرد. شرحي كوتاه از زندگاني محمد علي فروغي محمد علي فروغي معروف به ذكاء الملك دوم در سال 1254 ش. در تهران ديده به جهان گشود. پدرش محمد حسين ، ملقب به ذكاء الملك و متخلص به فروغي از اديبان و شعران معروف دورة ناصري بود. تحصيلات اوليه را نزد پدر و اساتيد ديگر گذراند و سپس براي تحصيل طب وارد مدرسة دارالفنون شد. اما به تحصيل در اين رشته علاقه اي نداشت و لذا به آموختن ادبيات، تاريخ، فلسفه و منطق در مدارس سپهسالار و خان مروي روي آورد. در سالهاي آخر سلطنت ناصرالدين شاه به علت تبحري كه در ترجمه داشت در وزارت انطباعات به شغل مترجمي مشغول شد و علاوه بر آن در مدارس دارلفنون و نظام تدريس ميكرد. وي در انتشار هفته نامة «تربيت» نيز فعال و در واقع سردبير و مترجم آن بود. پس از تشكيل مجلس شوراي ملّي به سمت رياست دارالانشاء و كابينة مجلس تعيين شد. پس از اين در كارنامة سياسي او ميتوان به موارد زير اشاره كرد: - نمايندگي مجلس شوراي ملّي در انتخابات دورة دوم - رياست مجلس شوراي ملّي در سال 1289 - وزير مالية كابينة صمصام السلطنه در سال 1290 - نمايندگي مجلس شوراي ملّي در انتخابات دورة سوم - رياست ديوان عالي تميز - وزير عدليه در كابينة مستوفي الممالك و مشيرالدوله - وزير خارجه در كابينة مستوفي الممالك، سردارسپه و مهديقلي هدايت - وزير ماليه در كابينة مشيرالدوله و سردار سپه - وزير اقتصاد ملّي در كابينة مهديقلي هدايت - وزير جنگ در كابينة مستوفي الممالك - سفير كبير ايران در تركيه در سالهاي 1307 تا 1309 - رياست هيئت نمايندگي ايران در جامعة ملل - شش بار رياست وزرايي در دورة رضا شاه و يك بار در دورة محمدرضا شاه فروغي پس از حادثه مسجد گوهرشاد در دورة دوم نخست وزيري خود، به علت عصبانيت شاه، از كار بركنارشد. تا شش سال از فعاليتهاي سياسي كناره گرفت و به خلق آثار علمي، ادبي و فلسفي روي آورد. او در زندگي ادبي خود مدتي نيز رياست فرهنگستان ايران را به عهده داشت. از آثار مهم او ميتوان به: تاريخ مختصر ايران، تاريخ مختصر دولت قديم روم، حقوق اساسي و يا آداب مشروطيت دول، حكمت سقراط، پيام به فرهنگستان، آيين سخنوري در فن خطابه، سير حكمت در اروپا، ترجمه فن سماع طبيعي و تصحيح و چاپ ديوان حافظ، كليات سعدي، رباعيات خيام، خمسة نظامي و منتخب شاهنامه، ترجمة قسمتي از شفاي ابوعلي سينا از زبان عربي و گفتار در روش راه بردن عقل دكارت از زبان فرانسه اشاره كرد. فروغي پس از كناره گيري از آخرين دورة رياست وزرايي اش به وزارت دربار منصوب شد و قرار بود پس از آن با سمت سفير كبير ايران به امريكا عزيمت كند، اما قبل از اين مأموريت در آذر ماه سال 1321 به علت عارضة قلبي درگذشت .

 

31 خرداد ماه

روز جهاني پناهنده

شرح سند: گزارش كميسيون رسيدگي به وضعيت مهاجرين بيگانه و ايراني و پناهنده به دولت ايران
شماره سند:293004151 
تاريخ سند:

 

پناهندگان
امروزه خروج از کشورها به صورتهاي قانوني و غيرقانوني افزايش پيدا کرده است و افراد زيادي به علت مشکلات و به اميد زندگي بهتر به کشورهاي ديگر پناه ميبرند. طبق تعريف كنوانسيون مربوط به پناهندگان، مصوب سازمان ملل متحد، به طور کلي پناهنده شخصي است كه به جهت نژاد، مذهب، عضويت در يك گروه اجتماعي يا دارا بودن عقيده سياسي خاص در خارج از كشور متبوع خود به سر ميبرد و نميتواند و يا نميخواهد تحت حمايت آن كشور قرار گيرد.
شايد به دليل وجود آمار قابل ملاحظه از پناهندگان در جهان ( 17 ميليون نفر تا سال 2004) باشد كه در سراسر جهان روز بيستم ژوئن (30 خرداد) به نام روز جهاني پناهنده ناميده شده است.
بر طبق گفتة نمايندة كميسارياي عالي پناهندگان در ايران، ايران در ميان كشورهايي است كه از بزرگترين جمعيتهاي پناهنده ميزباني ميكند و ميتواند به عنوان کشوري که به تعهدات بشردوستانه خود عمل کرده، به خود ببالد.
اگر چه در بيشتر موارد به مشكلات پناهندگان از قبيل مشكل دوري از وطن، بستگان، دلتنگي، نداشتن شغل مناسب و...... اشاره ميشود ولي نبايد هزينههاي مالي و مشكلات ميزباني از پناهندگان را نيز از ذهن دور داشت

 

31 خرداد ماه 1323ش.

آگهي تشكيل شوراي كشاورزي در زنجان

عنوان سند: آگهي تشكيل شوراي كشاورزي در زنجان
شرح سند: اين سند حاوي آگهي شوراي كشاورزي شهرستان زنجان خطاب به مالكان و كشاورزان است كه ضمن بيان نحوة تشكيل شورا به هدف از تأسيس آن كه شامل مواردي چون ايجاد وحدت نظر و اتفاق بين كشاورزان و تأمين آسايش آنان، افزايش محصول، بهبود اوضاع زندگي، مراقبت در بهداشت عمومي، حفظ منافع اجتماعي، پرورش روحي و جسمي و كلية اقداماتي كه به حال كشاورزان مفيد و مناسب است، اشاره كرده و ورود مالكان و زارعان را به شورا آزاد اعلام كرده است.
شمارة سند: 293002400
تاريخ سند: 31/3/1323ش 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دل درد غروب و آدرس deldardeghoroob.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.