روز شمار تاریخ خودی .....
شعر ، ادبیات ، طنز ، انتقادی و اجتماعی ، داستان های کوتاه و آموزنده ، متن ترانه ها ..... Poetry ، Lyrics of Songs ، Literature ، Irony ، The Community ، Critical & Social

چهار شنبه 1 تير 1390
ن :

روز شمار تاریخ خودی .....

سلامی دوباره .....

 

1 تير ماه 1291ش.

لزوم تعمير باغ دولتي فين كاشان

عنوان سند: لزوم تعمير باغ دولتي فين كاشان
شرح سند: سند حاوي گزارشي از حكومت كاشان به وزير داخله و مشتمل بر اطلاعاتي دربارة وضعيت نامناسب باغ، عمارت و كلاه فرنگي فين كاشان است. در گزارش اشاره شده كه عمارت به قدري صدمه ديده كه اگر چند بارندگي در منطقه صورت بگيرد، به كلي نابود خواهد شد و مبلغ دو سه هزار تومان را براي بازسازي آن پيش بيني كرده و خواهان تعمير آن شده است. همچنين درخواست شده كه اگر دولت خواهان صرف هزينه در اين باغ و عمارت نيست، آن را به نگارندة گزارش واگذار كند تا هم از تخريب آن جلوگيري شود و هم در مواقع ضروري محلي براي پذيرايي مأموران دولت وجود داشته باشد.
شمارة سند: 240019170
تاريخ سند: 1/4/1291 ش.

تيرماه  1317ش

روز اصناف

شرح سند: قانون رفع اختلاف صنفي و ايراد كار و نواقص آن
شماره سند: 298004160
تاريخ سند: 1317ش.

 

تاريخچه اصناف در ايران
آغاز تشكيل اصناف در ايران بنابر نظر برخي از محققين، به دوران باستان باز مي‌گردد. در عهد صفويه و قاجاريه هر يك از اصناف رئيسي داشت كه او را "كدخدا" يا "باشي" مي‌ناميدند. عضويت در بعضي اصناف با رضايت اكثريت افراد يا ريش‌سفيدان صنف ممكن مي‌شد. گفتني است در عهد صفويه اكثر اصناف ناگزير بودند مدت يا نوبت معيني را براي سلطان به بيگاري بپردازند.
نظارت بر بازار بخشي از وظايف محتسب بوده است . بعد از دوران صفويه از اختيارات و وظايف محتسب كاسته شد و اجراي احكام شرعي از وي سلب و به مراجع تقليد سپرده شد و آن بخش از وظايف او را كه رسيدگي به اصناف بر مي گشت داروغه و كلانتر بر عهده گرفتند. در دوره قاجاريه نيز اداره‌اي به نام اداره جليله پليس و احتساب با 460 نفر عضو كه 260 نفر از آنها اعضاي احتساب بودند داير شد. بعد از اين دوره قوانيني براي رسيدگي به مسائل و امور صنفي و نظم بخشيدن به فعاليت‌هاي اصناف به تصويب رسيد كه بيشتر شهرداري و انجمن شهر مجري آنها بود. پس از آن در آبانماه 1333ش. هيئت وزيران آئين‌نامه مجمع عمومي اتحاديه هاي صنفي و بازرگاني را به تصويب رساند كه به موجب آن جمعيتي به نام مجمع عمومي اتحاديه‌هاي صنفي و بازرگاني تشكيل شد. در خرداد 1350ش. نيز با حضور نمايندگان دولت وقت كميسيون خاص رسيدگي به لايحه نظام صنفي(16 تير 1349ش.) تشكيل گرديد و اصلاحات انجام شده روي اين لايحه توسط مجلس سنا مورد تصويب قرار گرفت. از اين تاريخ سازمان صنفي به عنوان يك سازمان مستقل در كشور ايجاد شد و اين سازمان را اتاق اصناف ناميدند. يكي از ويژگيهاي اساسي بازارها تا قرن اخير، تشكل بازاريان در انجمن‌هاي صنفي يعني اصناف بوده است. اين انجمن‌ها اصولا به صاحبان حرفه‌ها تشكل مي‌بخشيدند و داراي وظايف اجتماعي وسيعي بودند. انجمن صنفي در واقع مجموعه‌اي از استادان هر صنف بود كه پرداخت كنندة ماليات و عوارض بودند.
به شهادت تاريخ در طي يكي دو قرن گذشته اصناف به طور گروهي همواره از اقدامات مثبت حكومت دفاع كرده‌اند.  

1 تير ماه 1326ش.

گزارش اقدام دربارة جلوگیری از چاپ و انتشار روزنامه‌های پرخاش و خرد در اصفهان

عنوان سند: گزارش اقدام دربارة جلوگیری از چاپ و انتشار روزنامه‌های پرخاش و خرد در اصفهان
شرح سند: در اين گزارش ضمن اشاره به شمارة نامة حاوي دستور جلوگیری از چاپ و انتشار روزنامه‌های پرخاش و خرد در اصفهان، اعلام شده كه طبق دستور اقدام و همچنين به كلية چاپخانه‌ها اخطار داده شده است كه از چاپ روزنامه‌هاي نامبرده خودداري كنند.
شماره سند : 291000145
تاریخ سند :1/4/1326 ش

1 تير ماه 1333ش.

گزارش ضبط و گردآوري نسخه‌هاي غير قانوني روزنامة مازندران

عنوان سند: گزارش ضبط و گردآوري نسخه‌هاي غير قانوني روزنامة مازندران
شرح سند: در اين سند، شهرباني كل كشور در گزارشي خطاب به وزارت كشور، ضمن اشاره به دستور سلب اجازة انتشار روزنامة مازندران، اعلام داشته كه تعداد چهارصد شماره از اين روزنامه به صورت غير قانوني چاپ و توسط شهرباني جمع آوري و ضبط شده است.
شماره سند : 293005455
تاریخ سند :1/4/1333 ش


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دل درد غروب و آدرس deldardeghoroob.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.