روز شمار تاریخ خودی .....
شعر ، ادبیات ، طنز ، انتقادی و اجتماعی ، داستان های کوتاه و آموزنده ، متن ترانه ها ..... Poetry ، Lyrics of Songs ، Literature ، Irony ، The Community ، Critical & Social

دو شنبه 13 تير 1390
ن :

روز شمار تاریخ خودی .....

سلامی دوباره .....

 

 

 

13 تیرماه   1307 ش.

تقاضاي پرداخت پاداش به ميرزا حسن رشديه به پاس زحمات ايشان

شرح سند: تقاضاي پرداخت پاداش به ميرزا حسن رشديه به پاس زحمات ايشان
شماره سند: 7895- 113008
تاريخ سند: 13 تير ماه 1307 ش

حسن رشديه تبريزي، فرزند آخوند ملا مهدي در سال 1229ش. در تبريز متولد شد. وي نويسنده، روزنامهنگار و مؤسس اولين مدرسه به طرز اروپائي و تعليم الفبا به شكل نوين در ايران است. تحصيلات ابتدائي و علوم ديني را در زادگاه خود آموخت. سپس به منظور فراگيري اصول تعليم و تربيت و آشنايي با شيوة تعليمات جديد به بيروت، استانبول و ايروان رفت. در ايروان براي ايرانيان مقيم آنجا مدرسهاي تأسيس كرد. ناصرالدين شاه در بازگشت از سفر دوم خود از فرنگ به ايران، ضمن بازديد از اين مدرسه، اظهار تمايل كرد كه رشديه آن را به تبريز منتقل كند و او در سال 1266ش. نخستين مدرسة ابتدائي عمومي را در محلة «خيابان» تبريز داير كرد كه پس از يك سال تعطيل شد. رشديه به مشهد رفت، سپس به تبريز برگشت و چندينبار به تأسيس مدرسه اقدام كرد كه هر بار به عللي به تعطيلي انجاميد. زماني كه امين الدوله به صدارت رسيد، از رشديه خواست كه براي تأسيس مدرسه به تهران بيايد. او در سال 1276ش. اولين مدرسهاش را در تهران در باغ كربلايي عباسعلي داير كرد، اما اين بار هم مدرسه تعطيل شد و رشديه جبراً به حج رفت. پس از بازگشت از حج، در قم بست نشست. در نهضت مشروطه به تهران آمد و مجلة مصوري به نام «مكتب» منتشر كرد وي به علت نوشتن مقالهها و شبنامههايي عليه دولت عينالدوله در اين مجله به مدت دو سال به كلات تبعيد شد. از كلات به تهران آمد و در قم ساكن شد و در كلاس درس آيت الله شيخ عبدالكريم حايري به فراگيري علوم ديني پرداخت، ضمناً مدرسة رشديه را براي اطفال فقير و يتيم و كلاسي ويژة نابينايان داير كرد. وي سال 1322 در قم وفات يافت و در قبرستان نو (حاج شيخ عبدالكريم) دفن شد. از او آثار فراواني به جاي مانده است كه از آن جمله: «اصول عقايد يا اتحاد بشر»، «كفايه التعليم»، «نهايه التعليم»، «المشقات»، «تبصره الصبيان»، «صد درس»، «تربيه البنات»، «تأديب البنات»، «بدايته التعليم» و «هدايه التعليم» ميباشد.  

13 تیرماه  1322 ش.

تعيين يك بيت از اشعار حكيم فردوسي به عنوان شعار سلطنتي

شرح سند: تعيين يك بيت از اشعار حكيم فردوسي به عنوان شعار سلطنتي
شماره سند: 248 - 117001
تاريخ سند: 13 تير ماه 1322 ش

13 تیرماه 1322 ش.

آئين نامة تثبيت قيمتها

عنوان سند: آئين نامة تثبيت قيمتها
شرح سند: اين آئين نامه دربارة شرايط استفادة مأموران دولت از وسائل نقليه براي انجام مأموريتهاي محوله است، كه با توجه به شرايط كشور، مأموريتهاي مربوط به جمعآوري و خريد محصول غلة ايران در اولويت قرار گرفته است. همچنين بر اساس رتبة اداري و اهميت كار و مأموريت افراد حق تقدمهايي براي استفادة آنها از وسائل حمل و نقل در نظر گرفته شده و افراد از استفادة شخصي از وسائل حمل و نقل منع شدهاند. در اين آئين نامه به دولت اجازه داده شده كه حسب ضرورت نسبت به خريد يا مصادرة اتومبيلهاي شخصي اقدام نمايد.
شمارة سند: 240014193
تاريخ سند:13/4/1322 ش.

13 تير ماه 1324ش.

توقیف روزنامۀ «ایران ما» به مدت يك ماه

عنوان سند: توقیف روزنامۀ «ایران ما» به مدت يك ماه
شرح سند: در اين سند كه خطاب به وزارت كشور نگاشته شده است، ذكر شده كه روزنامۀ «ایران ما» به علت اهانت به مقام سلطنت و هيئت دولت در شمارة 429 خود، در تاريخ هفتم تير 1324 ، به مدت يك ماه توقيف و از انتشار آن جلوگيري خواهد شد.
شماره سند : 293005439
تاریخ سند :13/4/ 1324 ش.

13 تير ماه 1327ش.

درخواست بانك ملّي ايران از وزارت راه مبني بر اعزام نمايندهاي براي تفكيك زمين واقع در ارك تهران و تعيين حدود آن

عنوان سند: درخواست بانك ملّي ايران از وزارت راه مبني بر اعزام نمايندهاي براي تفكيك زمين واقع در ارك تهران و تعيين حدود آن
شرح سند: در اين سند ضمن اشاره به تصويبنامة هيئت وزيران دربارة واگذاري رسمي زمين و بناهاي شرقي و جنوبي محوطة وزارت راه واقع در ارك تهران، از وزارت راه درخواست شده كه براي تفكيك زمين واقع در ارك تهران و تعيين حدود آن، نمايندهاي را اعزام نمايد. به پيوست سند، مادة واحدة پيشنهادي وزارت دارائي به مجلس شورا مشاهده ميشود كه از مجلس خواسته است كه چون قسمتي از زمين و بناهاي شرقي و جنوبي واقع در ارك تهران براي احداث شعبة بانك ملي مورد نياز است و از نظر قانوني اين وزارتخانه اجازة فروش اين املاك را ندارد، موافقت نمايد كه اين املاك كه ارزيابي و بهاي آن تعيين شده است، بدون رعايت تشريفات مزايده به بانك ملي ايران فروخته شود.
شمارة سند: 230002777
تاريخ سند: 13/4/1327 ش.
تصاوير مرتبط: 1، 2


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دل درد غروب و آدرس deldardeghoroob.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.