روز شمار تاریخ خودی .....
شعر ، ادبیات ، طنز ، انتقادی و اجتماعی ، داستان های کوتاه و آموزنده ، متن ترانه ها ..... Poetry ، Lyrics of Songs ، Literature ، Irony ، The Community ، Critical & Social

شنبه 18 تير 1390
ن :

روز شمار تاریخ خودی .....

سلامی دوباره .....

16 تیرماه  1325 ش.

تغيير نام برخي اصطلاحات مربوط به امور مرزي

شرح سند: تغيير نام برخي اصطلاحات مربوط به امور مرزي
شماره سند: 1045 - 114002
تاريخ سند: 16 تير ماه 1325 ش
  

16 تیرماه  1327 ش.

قانون اجازة قبول عضويت قطعي ايران در سازمان تربيتي، علمي و فرهنگي ملل متحد

شرح سند: قانون اجازة قبول عضويت قطعي ايران در سازمان تربيتي، علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو)
شماره سند: 8506 - 113008
تاريخ سند: 16 تير ماه 1327 ش

در اول نوامبر سال 1945 درست هنگام پايان جنگ جهاني دوم كنفرانس بزرگي در لندن تشكيل شد. در اين كنفرانس نمايندگان چهل كشور شركت كردند. فرانسه و انگلستان به عنوان دو كشوري كه بيشترين صدمات را از جنگ تحمل كرده بودند، پيشنهاد كردند سازماني با هدف نهادينه كردن فرهنگ صلح به معناي واقعي كلمه تأسيس شود. سازمان جديد بايد در راه «همبستگي فكري و اخلاقي بشريت» خدمت ميكرد و مانع از وقوع جنگ جهاني ديگر ميشد. در 19 نوامبر 1945، 37 تن از نمايندگان كشورها اساسنامة يونسكو (UNESCO) را امضا كردند و بدين ترتيب سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) تأسيس شد. اهداف این سازمان آنچنان که در اساسنامة آن آمده، عبارت است از کمک به صلح و امنیت با پیشبرد همکاری میان ملتها از راههای تربیتی، علمی و فرهنگی برای افزودن احترام به عدالت و حکومت قانون و حقوق انسانی و آزادیهای اساسی مورد تصدیق منشور ملل متحد. این سازمان متشکل از سه رکن است که عبارتند از: * کنفرانس عمومی که هر دولت عضو در آن یک نماینده دارد و هر دو سال یک بار برای تصویب برنامه و بودجة سازمان تشکیل میشود. * هیئت مدیره مرکب از 58 عضو که حداقل سالی دو بار تشکیل جلسه میدهد و مسئول اجرای برنامههای مصوب کنفرانس عمومی است. هیئت مدیره يا به عبارتي شوراي اداري يونسكو، مقدمات كار كنفرانس عمومي را تهيه و بر اجراي كامل تصميمات كنفرانس عمومي نظارت ميكند. 58 عضو آن توسط كنفرانس عمومي و با رأي گيري برگزيده ميشوند. در گزينش نمايندگان اين شورا، تنوع فرهنگها و توزيع جغرافيايي كشورها مدنظر است. * دبیرخانة يونسكو که وظيفة تدوين پيش نويس برنامه و بودجه و پياده كردن برنامة مصوب را به عهده دارد. دبيرخانه كه با مديريت و تحت نظارت مديركل يونسكو اداره ميشود موظف است برنامههاي مصوب كنفرانس عمومي را به اجرا درآورد. عرصههاي فعاليت يونسكو در زمينة موضوعاتی چون آموزش، علومطبيعي، علوم اجتماعي و انساني، فرهنگ، ارتباطات و اطلاعات است. کشور ما ایران در سال1327 ش. به یونسکو پيوست.  

16 تیر ماه  1331ش.

روز مالیات

شرح سند: اصلاح قانون ماليات بردرآمد
شماره سند: 240022233
تاريخ سند: 1331ش

ماليات
ماليات در اصطلاح به وجوهي اطلاق ميشود که ماموران دولت برحسب قانون از صاحبان املاک، اراضي، مستغلات و.... مي گيرند.
درتمدن هاي نخستين، فرمان روايان براي ادار? بهتر شهرها نياز به پول داشتند و به همين دليل از مردم ماليات ميگرفتند. در ايران از زمان هخامنشيان ماليات مرسوم بوده و به شيوههاي مختلف اعمال ميشده است.
امروزه ماليات به عنوان رکن اصلي ساختار مالي دولت محسوب شده و پرداخت آن از سوي مردم نشانه اعتماد به دولت و تأييد اهداف سياسياش شناخته شده است.
در کشور ما در سال 1381ش. سازمان امور مالياتي به طور مستقل تشکيل گرديد. همزمان با تشکيل سازمان امور مالياتي، با توجه به اينکه آخرين مهلت تسليم اظهار نامههاي مالياتي شهروندان در تيرماه هرسال ميباشد، روز 16 تير ماه به عنوان روز ماليات انتخاب گرديد.  

17 تیرماه 1314 ش.

ابلاغ تصويب نامة هيئت وزيران دربارة اصلاح موادي از نظامنامة اتحاد شكل لباس

عنوان سند: ابلاغ تصويب نامة هيئت وزيران دربارة اصلاح موادي از نظامنامة اتحاد شكل لباس
شرح سند: بر اساس اين تصويبنامه، واژة كلاه پهلوي در مادة اول نظامنامة اتحاد شكل لباس مصوب ششم بهمن 1307، به كلاه بين المللي تبديل و مادة چهار و شش نظامنامة ياد شده نيز منسوخ اعلام شده است.
شمارة سند:240000124
تاريخ سند:17/4/1314 ش.
 

طرح قانوني «متحدالشكل شدن البسه اتباع ايران در داخل مملكت» يكي ازبرنامه‌‌هاي جنجال برانگيز فرهنگي دولت پهلوي اول بود كه تا به امروز دستماية نقد و نظرهاي بسيار شده است. پس از آنكه مقدمه چيني و بستر سازي رضا شاه براي اجراي سياست كشف حجاب با اعتراض و مقاومت حاج شيخ محمد تقي بافقي نسبت به ورود همسر و دختران رضا شاه بدون حجاب به صحن حضرت معصومه (س) در نوروز 1307 به رضا شاه نشان داد كه زمان براي اجراي سياستش مناسب نيست، براي بستر سازي ايجاد محدوديت در پوشش بانوان، بحث دخالت دولتي در نحوة پوشش مردان پيش كشيده شد. هر چند كه از طرف دستگاه دولتي اين امر به مثابة مقدمهاي بر تغيير پندار و كردار مردم و وحدت لباس را گامي به سوي وحدت زبان ووحدت ملي جامعة ايران بر ميشمردند.
در مجلس طرح «متحدالشكل شدن البسه» با مخالفت چنداني روبرو نشد. تنها كساني كه با كليات اين طرح مخالفت كردند فيروز آبادي و آقاسيد يعقوب بودند كه طرح را تحديدكنندة آزادي مردم و بيرون از حوزة قانون گذاري مجلس مي‌‌دانستند. به هر روي قانون اتحاد لباس در 14 ماده به تصويب رسيد كه ناديده گرفتن اين قانون جزاي نقدي از يك تا 5 تومان ، يا حبس از يك تا هفت روز را در پي داشت.
اندكي بعد، در سوم بهمن 1307 هيئت وزيران نظامنامة متحدالشكل شدن البسه را در بيست ماده تصويب كرد كه در آن لباس متحدالشكل موسوم به «لباس پهلوي» كه مردها موظف به پوشيدن آن بودند بدين ترتيب مشخص شده بود: «كلاه پهلوي، اقسام

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دل درد غروب و آدرس deldardeghoroob.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.