روز شمار تاریخ خودی .....
شعر ، ادبیات ، طنز ، انتقادی و اجتماعی ، داستان های کوتاه و آموزنده ، متن ترانه ها ..... Poetry ، Lyrics of Songs ، Literature ، Irony ، The Community ، Critical & Social

شنبه 14 خرداد 1390
ن :

روز شمار تاریخ خودی .....

سلامی دوباره .....

 

14 خرداد ماه 1304ش.

بخشنامة ابلاغ قانون الغاي القاب

عنوان سند:بخشنامة ابلاغ قانون الغاي القاب
شرح سند: در اين بخشنامه قانون الغاي القاب كه به تصويب مجلس شوراي ملّي رسيده است ذكر و براي اجرا ابلاغ شده است. قانون مشتمل بر سه ماده است كه در آن القاب و مناصب نظامي سپهسالاري، سپهداري، سرداري، سپهبدي، اميري مطلق و مضاف امير يوناني، امير توماني، امير پنجي و ساير القاب مركب از مضاف يا مضاف اليه سپاه، لشكر، جنگ، سالار و نظام را ملغي و اعطاي اين القاب را از تاريخ تصويب قانون ممنوع اعلام كرده است. در مادة سوم اعلام شده كه كلية القاب كشوري پس از سه ماه از تصويب قانون ملغي خواهند شد.
شمارة سند: 240018861
تاريخ سند: 14/3/1304ش.

14 خرداد ماه 1320 ش.

آيين نامة مسابقه هاي قهرماني كشور

شرح سند: آيين نامة مسابقه هاي قهرماني كشور
شماره سند: (2) 8321 - 113008
تاريخ سند: 14 خرداد ماه 1320 ش

14 خرداد ماه 1322ش.

صدور امتیاز روزنامۀ « نقش جهان» به نام حسین نور صادقی

عنوان سند: صدور امتیاز روزنامۀ « نقش جهان» به نام حسین نور صادقی
شرح سند: در اين سند اعلام شده كه امتیاز روزنامۀ « نقش جهان» به نام حسین نور صادقی صادر شده است و انتشار آن به مديري و سردبيري وي مانعي ندارد.
شماره سند : 291000437
تاریخ سند :14/3/1322ش

14خرداد ماه 1322ش.

صدور امتياز مجلة «خرد» به نام حسين گربكندي

عنوان سند:صدور امتياز مجلة «خرد» به نام حسين گربكندي
شرح سند: در اين سند اعلام شده كه امتیاز روزنامۀ «خرد» به نام حسين گربكندي صادر شده است و انتشار آن به مديري و سردبيري وي مانعي ندارد.
شماره سند : 291000447
تاریخ سند :14/3/1322ش

14 خرداد ماه 1322ش.

صدور امتياز روزنامة «ارژنگ» به نام عبدالله وزيرزاده

عنوان سند:صدور امتياز روزنامة «ارژنگ» به نام عبدالله وزيرزاده
شرح سند: در اين سند اعلام شده كه امتیاز روزنامة «ارژنگ» به نام عبدالله وزيرزاده صادر شده است و انتشار آن به مديري و سردبيري وي مانعي ندارد.
شماره سند : 291000442
تاریخ سند :14/3/1322ش

14 خرداد ماه  1322 ش.

بخشنامة نحوة جلوگيري از استعمال چادر نماز، چادر مشكي، چاقچور و كلاههاي نمدي در اصفهان

شرح سند: بخشنامة نحوة جلوگيري از استعمال چادر نماز، چادر مشكي، چاقچور و كلاههاي نمدي در اصفهان
شماره سند: 291000166
تاريخ سند: 14 خرداد ماه 1322 ش.

14 خرداد ماه 1325 ش.

ارسال بخشنامة مربوط به تعويض شناسنامهها و ضرورت اجراي آن

شرح سند: در اين بخشنامه كه توسط معاون فني وزارت كشور و مدير كل ادارة آمار و ثبت احوال ، خطاب به وزارت دارايي صادر شده، با اشاره به ضرورت تعويض شناسنامههاي قديمي و كاربرد شناسنامههاي جديد و داراي عكس درخواست شده كه براي اجراي بهتر و مؤثرتر اين موضوع، اين وزارتخانه هم تنها پاسخگوي مراجعاني باشد كه داراي شناسنامة جديد باشند.
شمارة سند: 240019953
تاريخ سند:14/3/1325 ش.

تاریخچة ثبت احوال و شناسنامه
شناسنامه، سند هویت و تابعیت افراد و یگانه سندی است که اجازه اعمال حق و ادای تکلیف به تک تک افراد می- دهد و وقایعي همچون روز ولادت، زمان ازدواج، نام فرزندان، طلاق یا مرگ همسر و روز وفات صاحب شناسنامه در آن ثبت و ضبط میگردد.
فعاليت ثبت احوال به صورت یکپارچه و منسجم در جهان، مربوط به قرن نوزدهم میلادی مي باشد. البته پيش از آن سوئد در سال 1748 مصادف با ۱۱۲۷ ش. (سال مرگ نادرشاه) و فرانسه و انگليس از سال 1801 ميلادي شروع به سرشماري اتباع کشورشان كردند. ايالات متحده آمريکا نيز در سال ۱۷۹۰ اقدام به اين كار كرد.
در ایران نيز تا قبل از سال 1295ش. امور مربوط به ولادت و ازدواج به صورت سنتی بیشتر با مراجعه به روحانیون، ریش سفیدان محله یا بزرگان قوم انجام میگرفت و ثبت وقایع حیاتی از جمله ولادت و وفات براساس اعتقادات مذهبی و سنتهای رایج در کشور، با نگارش نام و تاریخ ولادت مولود در پشت جلد قرآن مجید به عمل میآمد و از افراد متوفی نیز جزء نام و تاریخ وفات آنان که بر روی سنگ قبر ایشان نگاشته میشد اثری مشاهده نمیگردید. با گسترش فرهنگ و دانش بشری و نیز توسعة روز افزون شهرها و روستاها و افزایش جمعیت کشور، نیاز به سازمان و تشکیلاتی برای ثبت وقایع حیاتی، ضرورتی اجتناب ناپذیر مینمود و بهتدریج فکر تشکیل سازمان متولی ثبت ولادت و وفات و نیز صدور شناسنامه برای اتباع کشور قوت گرفت. همزمان با نوسازی و نیاز به شناسایی اتباع براي ایجاد ارتش منظم و اخذ مالیات، تاسیس ثبت احوال در دستور کار قرار گرفت. در جلسة مورخه سيام آذر ماه 1297 و بنا بر پیشنهاد رئیس الوزراء و با تصويب هيئت دولت (دورة احمد شاه)، ادارة سجل احوال در وزارت كشور تأسيس شد و در آذرماه همان سال - منحصراً در تهران- با صدور اولین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در تاریخ سوم دی ماه 1297 فعالیت خود را آغاز کرد. صدور این شناسنامه بعهده دفتر سجل احوال دارالخلافه تهران بود که یک برگ و حاوی اطلاعاتی در مورد تاریخ تولد، محل تولد و خلاصهای از ازدواج و طلاق بوده ولي برای ثبت نام فرزندان و یا مرگ صاحب شناسنامه محلی در نظر گرفته نشده بود. .
از نکات جالبي که با ملاحظه شناسنامههای ابتدائی مشاهده میشود، نقش مهرهای مختلفی است که بر روی آنها وجود دارد مانند مهر قند و شکر، جیرهبندی، سرشماری و غیره که وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن زمان را تا اندازهای برای ما روشن میکند. این اوراق به عنوان تصدیق هویت از طرف نظمیه تهران تأیید میگردیده است.
به موجب تصویب نامة مصوب 1297 شهر تهران به ده بخش تقسیم و هر بخش به صورت مستقل دارای ثبت احوال شد و در اجرای مادة اول تصویب نامة فوق تمامی اتباع ایران ملزم به داشتن سجل احوال رسمی شدند.
<span lang="AR-SA" style="line-heigh


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دل درد غروب و آدرس deldardeghoroob.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.